Rola monitoringu internetu w pozyskiwaniu klientów

18 maja 2020

Fora dyskusyjne, social media i inne kanały internetowe skupiają dziś w swoim obrębie szerokie grono osób, które regularnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Potencjał, jaki kryje się za wachlarzem różnorodnych kanałów internetowych powoduje, że marki za ich pośrednictwem mogą prowadzić efektywną sprzedaż.
Z biznesowego punktu widzenia różnorodność dostępnych kanałów online sprzyja pozyskiwaniu nowych klientów, którym często internet, w tym fora dyskusyjne i social media, służy jako arena do wymiany opinii i udzielenia rekomendacji. Nic więc dziwnego, że marki chętnie wykorzystują przestrzeń online jako narzędzie promocyjno-sprzedażowe.

Social selling w dobie internetu

Sprzedaż za pomocą kanałów internetowych ma swoją nazwę – social selling. Metoda ta polega na bezpośrednim dotarciu do klientów oraz doprowadzeniu do sprzedaży.

Największą zaletą social sellingu jest fakt, że może odbywać się zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. To marka jako pierwsza wychodzi z inicjatywą i podejmuje reakcję w momencie, kiedy zauważy, że potencjalny klient szuka informacji o konkretnym produkcie lub usłudze i potrzebuje rekomendacji.

W praktyce social selling sprowadza się do odnajdywania wpisów internautów typu: “Kogo polecicie…”, czy “Szukam fryzjera…”, “Gdzie znajdę…” i reagowaniem na nie. Takich pytań w sieci jest naprawdę dużo, a zostawiając komentarz zachęcający do kontaktu lub pisząc wiadomość prywatną do zainteresowanego pomagamy rozwiązać jego problem.

Sprzedaż bez sprzedaży

W odróżnieniu od tradycyjnych metod nadrzędnym celem social selling nie jest sprzedaż sama w sobie, a zbudowanie relacji opartej na wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów, propozycja ich spełnienia i indywidualne podejście do każdego z nich.

Reagując na wpisy z prośbą o polecenie produktu, warto pamiętać, że w social selling chodzi o zdobycie zaufania i możliwość przedstawienia marki z ludzkiej strony.

Social selling ma również zastosowanie w przypadku wpisów, w których klienci poszukują porady by rozwiązać konkretny problem. Dla przykładu mogą to być pytania odnośnie odpowiedniej farby do łazienki czy płytek na taras.



Przykład wpisu wpisującego się w koncepcję social selling

Podobnie jak w przypadku wpisów o polecenie produktów, tak i w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest wyjście z inicjatywą. Zamiast nachalnej promocji swojej oferty, co mogłoby być mało przekonujące, dużo lepiej sprawdzi się np. przesłanie linku do artykułu z bloga firmowego na ten temat.

Taki sposób procentuje zdobyciem zaufania wśród osób, które w przyszłości mogą stać się klientami. To z kolei stwarza możliwość zbudowania wartościowej i długofalowej relacji, która często bywa większą wartością niż jednorazowa sprzedaż.

Reagowanie na wpisy internautów na temat polecenia produktów czy uzyskania porady wiążę się z wieloma korzyściami dla marki. Oprócz zdobycia autorytetu w oczach klientów social selling zwiększa poziom świadomości marki i zainteresowania odbiorców ofertą. Odpowiedź nie jest anonimowa i mogą zobaczyć ją również inni internauci. To sprzyja dotarciem do nowego, potencjalnego grona klientów.

Monitoring internetu a sprzedaż online

Czy odnajdywanie tego typu wątków może być trudne? Z pewnością. Co więcej – zabiera też sporo czasu. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z wieloma kanałami internetowymi proces poszukiwań może być uciążliwy, a wraz ze zwiększeniem zakresu wyszukiwań zwiększa się też poświęcony na to czas.

Mimo wszystko, ręczne wyszukiwanie wpisów internautów nie jest niemożliwe, ale w dłuższej perspektywie to po prostu niepraktyczne.

Wbrew pozorom czas poświęcony na poszukiwaniach nie jest największym problemem. Podejmując się odnajdywania zapytań od potencjalnych klientów na własną rękę, warto odpowiedzieć sobie na pytanie jak duże istnieje prawdopodobieństwo, że taki wpis będzie nadal aktualny.

Aby zaoszczędzić czas i zwiększyć efekty poszukiwań warto skorzystać z monitoringu internetu i dostępnych narzędzi w tym zakresie, takich jak Brand24. Narzędzia do monitoringu internetu przeszukują sieć w celu odnalezienia wzmianek pod konkretne frazy i gromadzą je w jednym miejscu, zapewniając przy tym możliwość bezpośredniego przejścia do źródła wpisu.

Dobranie słów kluczowych to podstawa

Pierwszym krokiem w dotarciu do potencjalnych klientów jest prawidłowa konfiguracja projektu. Chodzi przede wszystkim o właściwe dobranie słów kluczowych, pod które narzędzie do monitoringu mediów będzie odnajdywało wzmianki. Istnieje kilka sposobów na gromadzenie wyników w obrębie wybranej branży lub pod konkretną kategorię produktową. Jednym z nich jest wyszukiwanie słów kluczowych w postaci popularnych zwrotów, często pojawiających się w sieci. Mogą to być frazy takie jak:

– Czy ktoś poleci

– Szukam

– Polećcie

– Polecicie

– Najlepszy fotograf

– Poszukuję fotografa

– Gdzie kupię

– Gdzie znajdę

Aby zawęzić pole wyszukiwań pod konkretną kategorię dobrym rozwiązaniem jest dodanie słów wymaganych, np. nazwa miasta, branża, zawód, okazje itp. Tym sposobem system będzie gromadził tylko te wątki, w których pojawią się wskazane słowa.

Warto też dodać słowa kluczowe i wymagane w kilku odmianach, z polskimi znakami lub bez, a nawet z błędami. Internauci piszą w różnych kombinacjach, a dzięki takiej konfiguracji uzyskamy dokładniejszy obraz wyszukiwań.



Zakładanie projektu w Brand24

Błyskawiczne powiadomienia:

Chcąc być na bieżąco z nowymi wpisami i szybko reagować na pytania klientów, warto trzymać rękę na pulsie. Ułatwieniem w tej sytuacji są powiadomienia wysyłane w zależności od potrzeb – o różnej częstotliwości i formie. Taka forma znacznie ułatwia kontrolowanie pojawiających się wyników i może być szczególnie pomocna dla kogoś, kto nie ma wystarczająco czasu by monitorować nowe wpisy, ale zależy mu na pozyskaniu nowych klientów.


Funkcja powiadomień w panelu Brand24

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że proces sprzedaży na przestrzeni ostatnich lat nabrał nowego wymiaru. Rozwój internetu, rosnąca rola indywidualnego podejścia do potrzeb konsumenta czy zmiana sposobu obsługi klienta to jedne z czynników, które potwierdzają skuteczność social sellingu. Metoda ta w pełni odpowiada zatem nowym standardom procesu zakupowego gwarantując przy tym wygodę, szybkość i personalizację.

Podobnie jak inne metody sprzedaży, również i ta zależy głównie od odpowiedniej strategii. O jej powodzeniu decyduje przede wszystkim umiejętność skutecznego dotarcia do klientów oparta na wiedzy odnośnie gdzie i jak ich szukać. W dobie rozwoju technologii taką wiedzę zapewnia właśnie monitoring internetu, a dzięki odpowiednim do tego narzędziom pozyskiwania nowych klientów jest dużo łatwiejsze.

Autor: Brand24


Te wpisy

Mogą Ciebie zaciekawić

30 grudnia 2020

Wiele mówi się o tym, że za sukcesem stoi wiedza i lata ciężkiej pracy. Kompetencje miękkie też są jednak istotne. Dla wielu to podstawa sukcesu w sprzedaży.

 

Kompetencje miękkie – co można do nich zaliczyć?

Kompetencje miękkie to zbiór użytecznych umiejętności, które ułatwiają kontakty międzyludzkie nie tylko w sferze zawodowej, ale również prywatnej. To zespół umiejętności społecznych, socjalnych, uniwersalnych i przydatnych w każdym zawodzie. Można je podzielić na dwie podgrupy – osobiste i interpersonalne. Do tych pierwszych zaliczyć należy zarządzanie swoją pracą w określonym czasie. W to wchodzi między innymi umiejętność organizacyjna czy też odpowiedzialność za własne działanie. Istotnym elementem jest również radzenie sobie ze stresem. Opanowanie emocjonalne jest jednym z kluczy do prawidłowego funkcjonowania nie tylko w sferze zawodowej. Warto również pamiętać o samomotywacji, która jest szczególnie ważna w profesjach freelancerskich. Inteligencja emocjonalna pozwala na lepsze rozumienie siebie i otoczenia. Asertywność pomaga stawiać granice, a kreatywność ułatwia wychodzenie z problemów, jak również znajdowanie nowych dróg realizacji projektów. Umiejętności interpersonalne są równie ważne. Kompetencje miękkie to w tej mierze między innymi zdolności perswazyjne, czyli przekonywania innych. Istotna jest też zdolność do motywowania pracowników. Świetny zatrudniony potrafi ponadto rozwiązywać konflikty. Jest również mistrzem autoprezentacji i delegowania zadań. To wszystko składa się na mistrza pracy zespołowej, który będzie chciany w każdej firmie, do której trafi.  

Pracodawca coraz częściej wymaga pełnego pakietu

Kompetencje miękkie są ważne nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawcy. Zdarza się, że ten ma do wyboru dwóch kandydatów o tym samym zakresie umiejętności twardych, specjalistycznych. Na rozmowie kwalifikacyjnej jeden z nich jest otwarty, opanowany i „zaraża” swoją osobowością. Rozmowa z nim nie tylko stoi na wysokim poziomie merytorycznym, ale również zwyczajnie sprawia przyjemność. Dla zatrudniającego może być to czynnik decydujący.  

Kompetencje miękkie niezbędne w sprzedaży

Wiele zawodów opiera się na budowaniu relacji. Jednym z tych, który czerpie z nich najbardziej, jest sprzedaż. Dzięki wzbudzeniu zaufania potencjalnego klienta, a także zbudowaniu z nim nici porozumienia, sukces handlowca jest więcej niż pewny. To właśnie w działach sprzedaży budowanie kompetencji miękkich jest jedną z podstaw. Warto pamiętać, że za około 10 lat ponad 75% pracowników będą stanowiły osoby urodzone w latach 80. i 90., czyli generacje Y i Z. Taka zmiana pokoleniowa znacząco wpłynie na kształtowanie się nowego kanonu kompetencji. To także pokolenia dużego nacisku na inteligencję emocjonalną i indywidualizm. Przedmiotowe, stereotypowe podejście do tego typu klientów będzie odebrane jako nieefektywne. Tym bardziej warto już teraz stawiać na rozwój kompetencji miękkich. Kolejnym argumentem, który za tym przemawia, jest obecna sytuacja pandemiczna, która zmieniła podejście do pracy zdalnej. Większa samodzielność pracowników przekłada się na potrzebę samokontroli i samomotywacji. Niewykluczone, że za kilka lat odejdzie się od sztywnych modeli firmowych i dom stanie się nowym, stałym miejscem pracy. Ponadto, coraz większa globalizacja i demokratyzacja rynku pracowników, wpłynie na mieszanie kultur pracy. To wiąże się z koniecznością rozumienia o odszukiwania odmiennych zasad nie tylko kultury, ale również zarządzania. Im większa empatia i umiejętność organizacji pracy w takich środowiskach, tym lepiej. GO UP! Największy kongres edukacyjny dla firm stawiających na dynamiczny rozwój i edukację! GO UP Congress Termin: 13 marca 2021 Miejsce: PGE Narodowy Warszawa GO UP Congress – z tym eventem wzniesiesz się na wyżyny biznesu! Partnerem Kongresu jest Brand24. Sponsorem GOUP jest SaveUP. Sprawdź nas również na Facebooku: GO UP Congress
14 grudnia 2020

Zazwyczaj trudno wybrać prezent dla najbliższych, a co dopiero dla ludzi, których zna się nieco mniej. Biznesowy prezent na święta. Na co zdecydować się na zawodowym gruncie?

Pomysłów na biznesowy prezent na święta wbrew pozorom jest wiele. Jakie jest podstawowe kryterium jego wyboru? Przede wszystkim relacja, która łączy partnerów. Innego upominku będzie szukał manager dla swojego podwładnego, a innego dwóch kolegów z pracy, którzy spędzają niekiedy czas również poza nią. Nie ulega wątpliwości, że systemów zależności jest tyle, ile relacji na stopie zawodowej. Ponadto, najtrudniej dobrać podarunek dla osoby, której się nie zna – na przykład nowego kontrahenta.  

Karta podarunkowa

To jeden z najbardziej uniwersalnych i jednocześnie docenianych giftów. Pracodawca zamiast na siłę starać się uszczęśliwić pracownika firmowym kubkiem lub eleganckim długopisem, może zainwestować w kartę, którą ten dowolnie wykorzysta. Dobiera się je pod kątem branżowym albo ogólnym. Zakres finansowy zależy od samego managera. Zwyczajowo przyjmuje się, że środki na niej zawarte nie powinny być mniejsze niż 150 zł. To dobra alternatywa także dla partnerów biznesowych, których zna się nieco mniej.  

Zestaw prezentowy

Jakie prezenty są ogólne i trafiają do szerokiego grona konsumentów? Takie, które używane są na co dzień. Do nich zaliczyć można dobrą kawę, aromatyczną herbatę, domową konfiturę, a także elegancko opakowaną czekoladę. To wszystko w jednym koszu prezentowym z pewnością umili nie tylko przygotowania do świąt, ale również rodzinny czas po wieczerzy wigilijnej. To rozwiązanie jest lepsze dla bliskich współpracowników. Jest to bowiem podarunek bardziej personalny i nie wypada go dać osobie, z którą nie łączy relacja większa niż stricte biznesowa. biznesowy prezent

Alkohol

Choć wydaje się, że jest to oklepany prezent, to w wyższych kręgach biznesowych jest najczęściej używanym. W okresie świątecznym podarunek ten zostanie dobrzy przyjęty niemalże na każdym szczeblu znajomości. Połączyć go można od razu z sylwestrowym świętowaniem i partnerom wręczyć… szampana! Alkohol jako biznesowy prezent na święta sprawdzi się za każdym razem.  

Akcesoria do alkoholi

Skoro już mowa o trunkach, w biznesowych kręgach dobrym prezentem będą również akcesoria do nich. Wykonane z dobrych materiałów, najwyższej jakości posłużą na lata i staną się ozdobą każdego biura. Co można zaliczyć do tej kategorii? Eleganckie karafki, stylowe otwieracze, korkociągi, nalewaki czy pompki próżniowe. Te ostatnie pozwolą na zachowanie świeżości alkoholu, co jest szczególnie istotne w przypadku trunków. W końcu w relacjach biznesowych używane są z umiarem, a nadmierne ich napowietrzenie zazwyczaj nie sprzyja smakowi.

Słodkie święta

Co zrobić, żeby jeszcze bardziej umilić partnerom i kontrahentom święta? Podarować im trochę słodyczy! Na rynku jest wiele firm, które sprzedają czekoladę w różnych oryginalnych wydaniach jako biznesowy prezent. Nie chodzi tu wyłącznie o zwykłą tabliczkę, a pudełka z bogatym wyborem ekskluzywnych pralin. W wydaniu eleganckim prezent nada się dla dalszych współpracowników. Wiele firm personalizuje jednak swoje wyroby. Można je podporządkować pod branżę (produkowane są między innymi czekoladowe zabawki, narzędzia i inne).  

Eleganckie akcesoria

Prezent biznesowy dla kogoś, kogo zna się nieco mniej, musi być na tyle neutralny, by mógł się wpasować w gusta dużej grupy, ale i elegancki, by zachować zawodowy sznyt. Dobrym rozwiązaniem są więc akcesoria, które staną się użyteczną częścią zawodowego wyposażenia. Zaliczyć do nich można między innymi srebrne lub złote wizytowniki czy też stylowe aktówki. Ponadto, wlicza się w nią również spinki do mankietów czy broszki dla kobiet. Warto jednak pamiętać, że nie powinny one być stricte gadżetem reklamowym, ponieważ wtedy rośnie prawdopodobieństwo, że nie zostaną użyte.

Doświadczenia

W czasach, kiedy posiadamy coraz więcej rzeczy, warto jest postawić na „experience”, czyli wydarzenia, które zapamięta się na długo. Świetny biznesowy prezent to między innymi możliwość uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, kursach czy szkoleniach. Pracodawcy powinno zależeć na tym, by jego pracownik stawał jest coraz lepiej wykwalifikowany i kompetentny. Warto więc przeglądnąć oferty eventów, które pomogą mu w rozwoju i sprawią, że do swojego CV dopisze koleje umiejętności. GO UP! Największy kongres edukacyjny dla firm stawiających na dynamiczny rozwój i edukację! GO UP Congress Termin: 13 marca 2021 Miejsce: PGE Narodowy Warszawa GO UP Congress – z tym eventem wzniesiesz się na wyżyny biznesu! Partnerem Kongresu jest Brand24. Sponsorem GOUP jest SaveUP. Sprawdź nas również na Facebooku: GO UP Congress
26 listopada 2020

Growth hacking to termin określający strategie skoncentrowane na wzroście. Zwykle jest stosowany w odniesieniu do startupów na wczesnym etapie, które potrzebują przyrostu w krótkim czasie przy jednocześnie niewielkich budżetach.

Celem strategii growth hacking jest pozyskanie jak największej liczby użytkowników lub klientów przy jak najmniejszych wydatkach. Termin „growth hacking” został wymyślony przez Seana Ellisa, założyciela i dyrektora generalnego GrowthHackers w 2010 roku.  

Kim jest growth hacker?

„Haker wzrostu” to osoba, która wykorzystuje kreatywne, niedrogie strategie, aby pomóc firmom w pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów. Czasami osoby zajmujące się pozyskiwaniem zasięgów są również nazywane marketerami wzrostu. Każdy zaangażowany w produkt lub usługę (między innymi menedżerowie i inżynierowie), może być growth hackerem.  

Growth hacking - główne zadania

Analitycy zajmujący się rozwojem koncentrują się wyłącznie na strategiach związanych z rozwojem firmy. Ustalają priorytety i testują innowacyjne strategie wzrostu. Wszystko, by sprawdzić, co najlepiej działa. Growth hacker wie, jak identyfikować kanały pozyskiwania klientów, mierzyć sukces i skalować wzrost. Choć każda firma ma inne założenia, to model pracy jest podobny. Chodzi o to, aby uzyskać ruch i odwiedzających, a następnie zmienić ich w użytkowników. Kolejnym etapem jest zatrzymanie ich i zamienienie w zadowolonych klientów.  

Jak zacząć?

Podstawą jest pewność co do produktu i jego unikatowych właściwości. Ważna jest również analiza czy ludzie go chcą i ile są gotowi za to zapłacić. To dopiero pierwszy etap, pozwalający na dogłębną ocenę klienta i targetowanie odpowiedniej grupy docelowej. Istotne jest także aktualizowanie produktu w regularnych odstępach czasu w oparciu o opinie klientów. Należy pamiętać, że testy A / B i inne techniki optymalizacji konwersji mają kluczowe znaczenie dla skutecznego hakowania wzrostu.  

Strategie hakowania wzrostu

Większość strategii hakowania wzrostu można podzielić na trzy główne obszary: - marketing treści - marketing produktu - reklama W zależności od zastosowanej taktyki marketing treści może być tanim sposobem na rozpowszechnianie informacji o produkcie. Typowe działania content marketingowe obejmują: - założenie bloga i tworzenie wartościowych treści, które można udostępniać - tworzenie treści w mediach społecznościowych - tworzenie e-booków - nagrywanie podcastów - prowadzenie webinariów - dołączanie do odpowiednich forów, grup i subredditów - influencer marketing - korzystanie z marketingu e-mailowego do budowania silniejszych więzi z użytkownikami - poprawa widoczności treści dzięki SEO Growth hacking Marketing produktu obejmuje techniki zwiększania atrakcyjności produktu i budowania bazy użytkowników. To konkretnie: - wykorzystanie strachu przed przegapieniem za pomocą systemu rejestracji tylko na zaproszenie - poprawa procesu onboardingu użytkownika, aby uczynić go bardziej przyjemnym - oferowanie gratisów za polecenia, które przynoszą korzyści zarówno polecającemu, jak i nowemu użytkownikowi - marketing afiliacyjny, który będzie również wykorzystywał taktyki rozwoju marketingu treści Specjaliści od growth hackingu zajmujący się rozwojem mogą również korzystać z reklam społecznościowych i reklam typu pay per click (PPC), aby promować swoją działalność.  

Growth hacking – przykłady

Z growth hackingu korzystają nawet najwięksi gracze: - Dropbox nagradza istniejących użytkowników za zapraszanie nowych dodatkowym miejscem - Hotmail zachęcał ludzi do zarejestrowania się w celu założenia nowego konta - AirBnB korzystał z innych portali, aby znaleźć i sprzedać osobom szukającym niedrogie zakwaterowanie Podczas GO UP! o growth hackingu powie Mateusz Wyciślik w prelekcji „Growth hacking to nowy marketing”. GO UP! Największy kongres edukacyjny dla firm stawiających na dynamiczny rozwój i edukację! GO UP Congress Termin: 13 marca 2021 Miejsce: PGE Narodowy Warszawa GO UP Congress – z tym eventem wzniesiesz się na wyżyny biznesu! Partnerem Kongresu jest Brand24. Sponsorem GOUP jest SaveUP. Sprawdź nas również na Facebooku: GO UP Congress