Rola monitoringu internetu w pozyskiwaniu klientów

18 maja 2020

Fora dyskusyjne, social media i inne kanały internetowe skupiają dziś w swoim obrębie szerokie grono osób, które regularnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Potencjał, jaki kryje się za wachlarzem różnorodnych kanałów internetowych powoduje, że marki za ich pośrednictwem mogą prowadzić efektywną sprzedaż.
Z biznesowego punktu widzenia różnorodność dostępnych kanałów online sprzyja pozyskiwaniu nowych klientów, którym często internet, w tym fora dyskusyjne i social media, służy jako arena do wymiany opinii i udzielenia rekomendacji. Nic więc dziwnego, że marki chętnie wykorzystują przestrzeń online jako narzędzie promocyjno-sprzedażowe.

Social selling w dobie internetu

Sprzedaż za pomocą kanałów internetowych ma swoją nazwę – social selling. Metoda ta polega na bezpośrednim dotarciu do klientów oraz doprowadzeniu do sprzedaży.

Największą zaletą social sellingu jest fakt, że może odbywać się zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. To marka jako pierwsza wychodzi z inicjatywą i podejmuje reakcję w momencie, kiedy zauważy, że potencjalny klient szuka informacji o konkretnym produkcie lub usłudze i potrzebuje rekomendacji.

W praktyce social selling sprowadza się do odnajdywania wpisów internautów typu: “Kogo polecicie…”, czy “Szukam fryzjera…”, “Gdzie znajdę…” i reagowaniem na nie. Takich pytań w sieci jest naprawdę dużo, a zostawiając komentarz zachęcający do kontaktu lub pisząc wiadomość prywatną do zainteresowanego pomagamy rozwiązać jego problem.

Sprzedaż bez sprzedaży

W odróżnieniu od tradycyjnych metod nadrzędnym celem social selling nie jest sprzedaż sama w sobie, a zbudowanie relacji opartej na wsłuchiwaniu się w potrzeby klientów, propozycja ich spełnienia i indywidualne podejście do każdego z nich.

Reagując na wpisy z prośbą o polecenie produktu, warto pamiętać, że w social selling chodzi o zdobycie zaufania i możliwość przedstawienia marki z ludzkiej strony.

Social selling ma również zastosowanie w przypadku wpisów, w których klienci poszukują porady by rozwiązać konkretny problem. Dla przykładu mogą to być pytania odnośnie odpowiedniej farby do łazienki czy płytek na taras.



Przykład wpisu wpisującego się w koncepcję social selling

Podobnie jak w przypadku wpisów o polecenie produktów, tak i w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest wyjście z inicjatywą. Zamiast nachalnej promocji swojej oferty, co mogłoby być mało przekonujące, dużo lepiej sprawdzi się np. przesłanie linku do artykułu z bloga firmowego na ten temat.

Taki sposób procentuje zdobyciem zaufania wśród osób, które w przyszłości mogą stać się klientami. To z kolei stwarza możliwość zbudowania wartościowej i długofalowej relacji, która często bywa większą wartością niż jednorazowa sprzedaż.

Reagowanie na wpisy internautów na temat polecenia produktów czy uzyskania porady wiążę się z wieloma korzyściami dla marki. Oprócz zdobycia autorytetu w oczach klientów social selling zwiększa poziom świadomości marki i zainteresowania odbiorców ofertą. Odpowiedź nie jest anonimowa i mogą zobaczyć ją również inni internauci. To sprzyja dotarciem do nowego, potencjalnego grona klientów.

Monitoring internetu a sprzedaż online

Czy odnajdywanie tego typu wątków może być trudne? Z pewnością. Co więcej – zabiera też sporo czasu. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z wieloma kanałami internetowymi proces poszukiwań może być uciążliwy, a wraz ze zwiększeniem zakresu wyszukiwań zwiększa się też poświęcony na to czas.

Mimo wszystko, ręczne wyszukiwanie wpisów internautów nie jest niemożliwe, ale w dłuższej perspektywie to po prostu niepraktyczne.

Wbrew pozorom czas poświęcony na poszukiwaniach nie jest największym problemem. Podejmując się odnajdywania zapytań od potencjalnych klientów na własną rękę, warto odpowiedzieć sobie na pytanie jak duże istnieje prawdopodobieństwo, że taki wpis będzie nadal aktualny.

Aby zaoszczędzić czas i zwiększyć efekty poszukiwań warto skorzystać z monitoringu internetu i dostępnych narzędzi w tym zakresie, takich jak Brand24. Narzędzia do monitoringu internetu przeszukują sieć w celu odnalezienia wzmianek pod konkretne frazy i gromadzą je w jednym miejscu, zapewniając przy tym możliwość bezpośredniego przejścia do źródła wpisu.

Dobranie słów kluczowych to podstawa

Pierwszym krokiem w dotarciu do potencjalnych klientów jest prawidłowa konfiguracja projektu. Chodzi przede wszystkim o właściwe dobranie słów kluczowych, pod które narzędzie do monitoringu mediów będzie odnajdywało wzmianki. Istnieje kilka sposobów na gromadzenie wyników w obrębie wybranej branży lub pod konkretną kategorię produktową. Jednym z nich jest wyszukiwanie słów kluczowych w postaci popularnych zwrotów, często pojawiających się w sieci. Mogą to być frazy takie jak:

– Czy ktoś poleci

– Szukam

– Polećcie

– Polecicie

– Najlepszy fotograf

– Poszukuję fotografa

– Gdzie kupię

– Gdzie znajdę

Aby zawęzić pole wyszukiwań pod konkretną kategorię dobrym rozwiązaniem jest dodanie słów wymaganych, np. nazwa miasta, branża, zawód, okazje itp. Tym sposobem system będzie gromadził tylko te wątki, w których pojawią się wskazane słowa.

Warto też dodać słowa kluczowe i wymagane w kilku odmianach, z polskimi znakami lub bez, a nawet z błędami. Internauci piszą w różnych kombinacjach, a dzięki takiej konfiguracji uzyskamy dokładniejszy obraz wyszukiwań.



Zakładanie projektu w Brand24

Błyskawiczne powiadomienia:

Chcąc być na bieżąco z nowymi wpisami i szybko reagować na pytania klientów, warto trzymać rękę na pulsie. Ułatwieniem w tej sytuacji są powiadomienia wysyłane w zależności od potrzeb – o różnej częstotliwości i formie. Taka forma znacznie ułatwia kontrolowanie pojawiających się wyników i może być szczególnie pomocna dla kogoś, kto nie ma wystarczająco czasu by monitorować nowe wpisy, ale zależy mu na pozyskaniu nowych klientów.


Funkcja powiadomień w panelu Brand24

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że proces sprzedaży na przestrzeni ostatnich lat nabrał nowego wymiaru. Rozwój internetu, rosnąca rola indywidualnego podejścia do potrzeb konsumenta czy zmiana sposobu obsługi klienta to jedne z czynników, które potwierdzają skuteczność social sellingu. Metoda ta w pełni odpowiada zatem nowym standardom procesu zakupowego gwarantując przy tym wygodę, szybkość i personalizację.

Podobnie jak inne metody sprzedaży, również i ta zależy głównie od odpowiedniej strategii. O jej powodzeniu decyduje przede wszystkim umiejętność skutecznego dotarcia do klientów oparta na wiedzy odnośnie gdzie i jak ich szukać. W dobie rozwoju technologii taką wiedzę zapewnia właśnie monitoring internetu, a dzięki odpowiednim do tego narzędziom pozyskiwania nowych klientów jest dużo łatwiejsze.

Autor: Brand24


Te wpisy

Mogą Ciebie zaciekawić

29 lipca 2020
Od 10 lat jako IC Events zajmujemy się się tworzeniem eventów szytych na miarę. Za nadrzędny cel stawiamy satysfakcję wszystkich współpracujących z nami podmiotów i jakość imprez, które organizujemy. Dbamy o najmniejsze szczegóły i doprowadzamy je do perfekcji ku satysfakcji zarówno odwiedzających, jak i wystawców.
28 maja 2020
Dzisiejszym czasom przyświeca przekonanie mówiące o tym, że rozwój internetu zrewolucjonizował funkcjonowanie firm na rynku. Dostępność różnorodnych kanałów internetowych wpłynęła na wiele aspektów biznesowych, w tym na budowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę szybkość, z jaką potrafią rozprzestrzeniać się informacje w sieci, taki stan rzeczy ma swoje plusy i minusy.
 
18 maja 2020
Fora dyskusyjne, social media i inne kanały internetowe skupiają dziś w swoim obrębie szerokie grono osób, które regularnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Potencjał, jaki kryje się za wachlarzem różnorodnych kanałów internetowych powoduje, że marki za ich pośrednictwem mogą prowadzić efektywną sprzedaż.