Technika sprzedaży cross-selling

7 maja 2020

Wielokrotnie spotkałeś się z sytuacja, w której zamiast zakupu jednej konkretnej rzeczy, ostatecznie w koszyku znalazło się kilka dodatkowych. Mogło to mieć miejsce np. w food tracku, kiedy próba zakupu jednego burgera zakończyła się całym zestawem z frytkami i napojem. Taka technika sprzedaży nazywa się Cross-selling. Na czym dokładnie polega oraz gdzie i kiedy się ją stosuje?

 

Cross-selling (sprzedaż uzupełniająca) najprościej mówiąc to metoda sprzedaży polegająca na przyciąganiu klienta i zachęcaniu go do zakupu dodatkowego, komplementarnego produktu np. tusz do drukarki, czy biżuteria do odzieży. Jest bardzo efektywna, jeśli zostanie wdrożona w odpowiedni sposób. Skierowana do stałych klientów daje najlepsze wynik, ponieważ takie osoby łatwiej namówić do zakupu dodatkowych rzeczy i wydania większej ilości pieniędzy na produkty znanej marki. Metoda cross-sellingu jest obecna w świecie sprzedaży od wielu lat i w sprytny sposób wykorzystuje impulsy zakupowe, towarzyszące klientom.


Jak stosować?


Najważniejszą zasadą efektywnego cross-sellingu jest proponowanie produktów lub usług, trafnie uzupełniających produkty wybrane przez klienta. Kluczowe jest także to, aby cena dodatku była dużo niższa od podstawowej wartości koszyka. Raport E-commerce w Polsce 2019 pokazuje, że aż 43% konsumentów jest skłonnych do częstszych zakupów przez internet, jeśli sklep oferuje darmową dostawę.


Najprostszą formą cross-sellingu jest wyświetlanie rekomendacji zakupowych pod podglądem zawartości koszyka lub w czasie finalizacji zakupu.


Kolejną możliwość dotarcia do klienta daje wykorzystanie komunikatu związanego z cross-sellingiem, czyli powiadomienia web push. Przykład? Klient chce sfinalizować transakcję i przejść do płatności, ale nagle otrzymuje powiadomienie web push z atrakcyjną ofertą promocyjną na pasujący do koszuli – krawat. Powiadomienia web push umożliwiają dodanie kodów rabatowych oraz rekomendacji poszczególnych produktów.


Doskonałym przykładem cross-sellingu jest sklep internetowy RTV EURO AGD, kóry urozmaica oferowane akcesoria o różne rodzaje produktów, aby klient miał do wyboru szeroki zakres możliwości np. karta pamięci, etui na telefon, szkło lub uchwyt samochodowy.


Zalety cross-sellingu


Dzięki metodzie sprzedaży cross-selling w krótkim czasie osiągniesz cele biznesowe i lepsze wyniki sprzedażowe. Zbudujesz także zaufanie konsumentów do Twojej marki oraz pozyskasz lojalnych klientów, w końcu pomagasz podjąć decyzje zakupowe, prezentując praktyczne i przydatne produkty. Badania Marketing Metrics pokazują, że 60-70 proc. obecnych klientów dokonuje kolejnych zakupów, natomiast tylko 5-20 proc. nowych klientów finalizuje zakup.


Odpowiednio wdrożony cross-selling nie powinien zniechęcić klientów, a wręcz przeciwnie – zachęcić ich do dodatkowych zakupów. Decydując się na wprowadzenie tej metody zyskasz wiele szans sprzedażowych oraz okazje do łatwego i dodatkowego zysku.


Źródła:

https://pushpushgo.com/pl/blog/cross-selling/

https://ekomersiak.pl/cross-selling-i-up-selling-w-e-commerce-o-co-w-tym-chodzi/


Te wpisy

Mogą Ciebie zaciekawić

28 maja 2020
Dzisiejszym czasom przyświeca przekonanie mówiące o tym, że rozwój internetu zrewolucjonizował funkcjonowanie firm na rynku. Dostępność różnorodnych kanałów internetowych wpłynęła na wiele aspektów biznesowych, w tym na budowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę szybkość, z jaką potrafią rozprzestrzeniać się informacje w sieci, taki stan rzeczy ma swoje plusy i minusy.
 
18 maja 2020
Fora dyskusyjne, social media i inne kanały internetowe skupiają dziś w swoim obrębie szerokie grono osób, które regularnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Potencjał, jaki kryje się za wachlarzem różnorodnych kanałów internetowych powoduje, że marki za ich pośrednictwem mogą prowadzić efektywną sprzedaż.
14 maja 2020
Twoja firma